<

Jackie en Oopjen

Hettie van der Ven 18 februari 2021

Vanwege alle coronamaatregelen zijn verschillende films maar kort in de bioscopen te zien geweest, terwijl ze meer aandacht en publiek verdienen. Jackie en Oopjen is zo’n film. Een vrolijke en sympathieke familiefilm met een originele insteek.

Vrijelijk dwalen

Allereerst de feiten. Na een lang traject kochten het Nederlandse Rijksmuseum en het Franse Louvre gezamenlijk twee portretten aan die Rembrandt schilderde 1634. Het echtpaar Marten en Oopjen werd in juni 2016 met veel bombarie aan pers en publiek gepresenteerd. Op dat moment begint het fictieverhaal, het avontuur van Jackie en Oopjen. Mouna is conservator van het Rijksmuseum én moeder van de twaalfjarige Jackie. Vanwege haar moeders baan kan Jackie vrijelijk door het museum dwalen. Wanneer ze het nieuwverworven paar uit de Gouden Eeuw passeert, gooit Oopjen haar oorbel naar het meisje toe. Het contact is gelegd. Wat blijkt: Aeltje, het zusje van Oopjen, is zoek. Aeltje is door een veel mindere schilder dan Rembrandt op doek vastgelegd en hierdoor niet in het grote Rijksmuseum beland. Oopjen moet haar zusje vinden en Jackie wil haar daar wel bij helpen.

Wat volgt, is een hilarische tocht door hartje Amsterdam. Terwijl het museum in totale paniek is en een maffe antiquair en zijn dominante moeder de zoektocht naar het portret van Aeltje tegenwerken, treedt Oopjen – in haar enorme jurk en behangen met parels – de eenentwintigste eeuw binnen. Dat is enorm vermakelijk! Ze probeert een gloeilamp met haar vingers uit te knijpen in de veronderstelling dat het een kaars is, stopt een elektrische tandenborstel in haar neus en noemt het water uit de kraan “levensgevaarlijk”. Ze drinkt enkel bier, waarna ze steevast een keiharde boer laat. Jackie probeert haar in recordtempo wegwijs te maken in 2021: “Dit is een laptop, zeg maar een soort toverlantaarn.” Bijzonder vermakelijk is ook de spoedcursus ‘modern Nederlands’: “Zeg vaak ‘vet’ en ‘cool’, daar kom je een heel eind mee. En ‘duh’ is ook altijd goed.” Oopjen blijkt een snelle leerling.

Jongedames

Verwacht van Jackie en Oopjen geen historisch verantwoorde geschiedenisles. Maar de vriendschap tussen beide dames is ontroerend en schoolkinderen worden met deze film wel degelijk geïnformeerd over wat een museum is en kan doen. Bovendien wordt duidelijk dat er ook overeenkomsten zijn tussen jongedames uit de zeventiende en de eenentwintigste eeuw. Zo heeft iedereen een beetje aandacht nodig. Een aanrader!

Film: Jackie en Oopjen (2020), Nederland, 90 min. Regie: Annemarie van de Mond, met o.a. Frouke Verheijde en Sarah Bannier.

Deze film is tegen betaling thuis te bekijken via het online platform picl.nl. Hiervoor is geen abonnement nodig.