Acteur Toni Servillo kan dankzij glansrollen als onder meer de voormalige premiers Giulio Andreotti (Il divo, 2008) en Silvio Berlusconi (Loro, 2018) met recht de aanvoerend acteur van de hedendaagse Italiaanse cinema worden genoemd.
Vooral zijn hoofdrol in het bekroonde La grande bellezza (2013, Oscar voor beste buitenlandse film) bezorgde hem eeuwige roem.
In de duistere thriller La ragazza nella nebbia (‘Het meisje in de mist’) intrigeert Servillo wederom, nu als de egocentrische rechercheur Vogel. De vermaard speurder, zelf ook niet van alle smetten vrij, wordt naar het fictieve Italiaanse bergdorp Avechot gestuurd om daar de plotselinge verdwijning van een zestienjarig, roodharig meisje te onderzoeken.
In de kleine gemeenschap lijkt de tijd stil te staan en dragen veel inwoners een groot houten kruis op de borst: ze hangen een onduidelijke religieuze sekte aan die onder meer tegen abortus, seks voor het huwelijk, internet en alle andere moderne media is.
Het is wonderlijk dat deze nadrukkelijk geschetste setting uiteindelijk nauwelijks een rol van betekenis speelt in het verhaal. Het is Vogel die centraal staat. De eerste scènes laten zie hoe hij – verward en vol bloedspatten – ondervraagd wordt door een psychiater. Hij is betrokken bij een ongeluk, maar als slachtoffer of als dader?
In flashbacks laat La ragazza nella nebbia vervolgens zien hoe de inspecteur al zijn onorthodoxe onderzoeksmethoden aanwendt om de moord op te lossen. Het dorpje wordt het epicentrum van een mediacircus. Niet waarheidsvinding staat centraal, maar beeldvorming en het doelbewust inzetten van de media voor de eigen eer en glorie van Vogel. “IJdelheid is de domste zonde van de duivel”, zo klinkt het een paar keer. Is de duivel Vogel, of toch een verdachte docent of de psychiater?
La ragazza nella nebbia is de verfilming van het gelijknamige, bijzonder succesvolle boek uit 2015. Auteur Donato Carrisi tekende ook voor de regie van de film en daarin schuilt vermoedelijk een valkuil. Hij lijkt de details van het verhaal zo goed te kennen dat hij de verbeelding ervan nogal ondoorgrondelijk maakt.
Na afloop blijf je als kijker met gefronste wenkbrauwen achter. Met name de laatste minuten van La ragazza nella nebbia zijn onnavolgbaar, terwijl je juist de behoefte hebt om de puzzel in elkaar te zien vallen. Helaas. Het zijn de fraaie beelden, het goede spel en de intrigerende, mysterieuze sfeer die veel goedmaken.
Film: La ragazza nella nebbia (2018), Italië, 130 min. Regie: Donato Carrisi, met o.a. Toni Servillo en Alessio Boni.