<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Film

La vérité

Hettie van der Ven 18 juni 2020
image

De twee grote Franse filmdiva’s van deze tijd – Catherine Deneuve en Juliette Binoche – spelen voor het eerst samen. De regie wordt gevoerd door Hirokazu Kore-eda, dé Japanse succesregisseur van de laatste jaren (door onder meer Shoplifters uit 2018). Dit mag een behoorlijk lijstje aanbevelingen worden genoemd voor La vérité (‘De waarheid’).

Allerminst ontspannen familiebezoek

En dan het verhaal. Alles draait om Fabienne Dangeville, een ooit aanbeden maar inmiddels enigszins uitgerangeerde Franse actrice. In de nadagen van haar carrière verschijnen onder de titel La vérité haar memoires.

Deze potentieel feestelijke gebeurtenis vormt de aanleiding voor dochter Lumir, een scenariste, om met haar man (een middelmatig acteur) en hun dochtertje over te komen uit New York. Ontspannen is het familiebezoek allerminst. Lumir duikt met een rode pen in het boek van haar moeder en stelt dat er niks van klopt.

Fabienne schildert zichzelf af als liefdevolle moeder, maar Lumir heeft hele andere herinneringen. De arme, hondstrouwe assistent van Fabienne, die voortdurend haar kopje thee op de juiste temperatuur probeert te krijgen, wordt zelfs helemaal niet genoemd. “Ik ben een actrice, ik ga toch niet de naakte waarheid vertellen”, zo doet Fabienne de zaak af.

Moeder-dochterrelatie

En dan is daar ook nog een verhaal in het verhaal: Fabienne is een sciencefictionfilm aan het opnemen over, jawel, een moeder-dochterrelatie. Ten slotte wordt regelmatig de mysterieuze overleden actrice Sarah genoemd, die een belangrijke rol heeft gespeeld in zowel het leven van Fabienne als Lumir.

Kortom: complexe familierelaties te over. En laat dat nu net de specialiteit van Kore-eda zijn. Toch sleept hij er in La vérité wel erg veel bij. Soms gaat dit ten koste van de geloofwaardigheid. Maar dan is daar altijd nog grande dame Deneuve, die – volstrekt overtuigend – de hooghartige, egocentrische Fabienne speelt.

Wat is de waarde van waarheid?

Natuurlijk staat in La vérité de moeizame relatie tussen moeder Fabienne en dochter Lumir centraal. Ook de vraag wat de waarde van de waarheid is, speelt een rol. “Ben ik verleden tijd als actrice?”, vraagt Fabienne zich hardop af.

Om daar direct aan toe te voegen: “Stil, straks zeg je nog de waarheid.” Maar wellicht de meest interessante vraag over La vérité: waar stopt het personage Fabienne Dangeville en begint de persoon Catherine Deneuve? Intrigerend.

Film: La vérité (2019), Frankrijk, 106 min. Regie: Hirokazu Kore-eda, met o.a. Catherine Deneuve, Juliette Binoche en Ethan Hawke.

La vérité is te zien in de filmhuizen en tegen betaling thuis via het online platform picl.nl.

Een traditie van eeuwen tegenover de waan van de dag

In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.

Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.

Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.