<

Pari

Hettie van der Ven 4 februari 2021

Hoe de zoektocht om een verloren zoon te vinden de oerkrachten van een moeder vrijmaakt, dat is in het kort waar Pari over gaat. Het verhaal begint met een concrete, dramatische situatie. Pari en haar man, een streng gelovig islamitisch echtpaar uit Iran, reizen naar Griekenland om hun zoon Babak op te zoeken, die daar studeert. Eenmaal op het vliegveld in Athene komt zoonlief niet opdagen. Zijn appartement is volledig vervuild en de universiteit heeft hij nooit bezocht.

Mythische reis

De (stief)vader wil de zoektocht naar Babak aan Interpol overlaten, maar Pari (dat in het Perzisch ‘fee’ betekent) bijt zich erin vast om koste wat het kost haar kind te vinden. Dat ze in een voor haar totaal vreemde wereld is, de taal niet spreekt en de cultuur niet kent, houdt haar daarbij niet tegen. In haar zwarte chador stort Pari zich in nachtelijk Athene, waar anarchisten rebelleren, waar gevochten wordt en waar haar chador tijdens een vlucht zelfs vlam vat.

Vanaf dat moment wordt het reële avontuur van Pari meer en meer een mythische reis. Ze ontmoet uiteenlopende types, belandt op de meest duistere plaatsen van een stad in opstand en komt terecht in ongeloofwaardige, grimmige subculturen. De film bevat beelden die in thuisland Iran nooit getolereerd zouden worden. Met als motief het vinden van haar zoon, mondt de odyssee van Pari meer en meer uit in een zoektocht naar zichzelf.

Eerbetoon

Pari is het filmdebuut van de Iraanse filmmaker Siamak Etemani. Het is geen film over zijn eigen leven, maar bevat wel veel autobiografische elementen. Ook Etemani ging op jonge leeftijd naar Griekenland om te studeren en werd daar geconfronteerd met de moeilijke omstandigheden waarin Iraanse immigranten zich moeten zien te redden. Met zijn film wil hij laten zien dat het ook in een onbekend land mogelijk is om je te ontwikkelen en te communiceren. Bovenal is Pari een eerbetoon aan zijn eigen moeder, die eveneens Pari heet.

Pari toont een zoektocht naar vrijheid. Pari heeft zichzelf een leven lang weggestopt maar vindt nu haar eigen weg, zo lijkt de film te zeggen, met als ultieme verbeelding daarvan Pari’s lange haren, die uiteindelijk vrij in de wind wapperen. Ietwat over the top wellicht.

Film: Pari (2019), Griekenland, 101 min. Regie: Siamak Etemani, met o.a. Melika Foroutan en Shahbaz Noshir.

Deze film is tegen betaling thuis te bekijken via het online platform PICL. Hiervoor is geen abonnement nodig.