<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Film

The Farewell

Hettie van der Ven 5 december 2019
image

In China is men ervan overtuigd: “Het is niet de kanker die dodelijk is, maar de angst voor kanker.”

In het individualistische Westen wordt een patiënt geacht de last van een terminale ziekte zelf te dragen, terwijl je in China nadrukkelijk onderdeel bent van een geheel, van een familie en van de samenleving.

De last van een ziekte wordt in China dus ook gedragen door je naasten. Je probeert elkaar leed te besparen, ook al gaat dat ten koste van de waarheid.

Cultuurverschil

Dit fundamentele cultuurverschil vormt het uitgangspunt van The Farewell. De dertigjarige Billi – geboren in China maar als kind met haar ouders naar New York geëmigreerd – krijgt te horen dat haar dierbare oma (die nog in China woont) uitgezaaide longkanker heeft en stervende is.

De Chinese familie is het eens: dit mag oma zelf niet weten! Praten over de dood maakt enkel bang. Om iedereen wel de kans te geven afscheid te nemen van oma wordt het huwelijk van een instabiel neefje in scène gezet. Zo kan ieder familielid naar China afreizen zonder dat oma achterdochtig wordt.

Hilarische situaties

Billi – volledig verwesterd – keurt deze gang van zaken zeer af: het zou in de Verenigde Staten zelfs strafbaar zijn en bovenal heeft iedereen het recht om van zijn of haar eigen situatie op de hoogte te zijn. Vanuit een grote affectie voor haar Nai Nai (‘grootmoeder’ in het Mandarijn) reist Billi toch af naar China, waar ze zich gedongen voelt om het spelletje mee te spelen.

Natuurlijk levert dit hilarische situaties op, niet in de laatste plaats veroorzaakt door de nog uiterst kwieke Nai Nai zelf, die haar familie overvoert met eten, tijdens haar gymnastiekoefeningen ferme oerklanken uitstoot en hoogstpersoonlijk de regie over de vermeende bruiloft voert.

Ontroerend en subtiel drama

Maar veel meer dan een lichtvoetige komedie is The Farewell een ontroerend en subtiel drama over familiebanden en cultuurverschillen. Komiek en rapper Awkafina speelt als Billi haar eerste serieuze rol en doet dit bijzonder overtuigend. Haar verdriet en twijfel zijn voelbaar.

Regisseur Lulu Wang, geïnspireerd door haar eigen familieverleden, spreekt zich in The Farewell niet expliciet uit voor de ene of de andere traditie, wat de film sterk maakt. Het is misschien enkel het allerlaatste shot, al ín de aftiteling, dat als een (ontroerende) stellingname geïnterpreteerd kan worden.

Film: The Farewell (2019), Verenigde Staten, 100 min. Regie: Lulu Wand, met o.a. Awkwafina en Zhao Shuzhen.

Een traditie van eeuwen tegenover de waan van de dag

In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.

Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.

Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.