<

The mole agent

Hettie van der Ven 1 maart 2021

Het eerste beeld van The Mole Agent laat een krantenadvertentie zien. Daarin wordt ‘een man op leeftijd’ gezocht die handig is met technologie. De advertentie blijkt afkomstig van ene Romulo, een privédetective. Een cliënt van Romulo vermoedt dat het tehuis waar haar moeder woont, gelegen in Chili, wanbeleid voert en moeder slecht verzorgt. Romulo besluit voor deze klus iemand undercover het tehuis in te sturen. Vandaar de advertentie.

Een echte heer

De 83-jarige Sergio is een van de vele heren op leeftijd die reageren. Hij is net weduwnaar geworden en wel toe aan wat afleiding. Na een korte opleiding tot James Bond senior – inclusief codetaal en het gebruik van een pen met verborgen camera – verhuist Sergio voor drie maanden naar het tehuis. Wat blijkt? Hij is de slechtste geheim agent ooit! In plaats van frequent en helder over zijn ‘doelwit’ en ‘missie’ aan Romulo te rapporteren, voert hij voortdurend empathische gesprekken met de hoofdzakelijk vrouwelijke bewoners, bij wie hij direct populair is. “Het is een echte heer en hij ziet er nog helder uit”, hoor je ze mompelen. Ondertussen klagen ze dat ze zo weinig bezoek krijgen. Kortom, reuze vermakelijk allemaal.

Dan is het nu tijd om het grote ‘geheim’ achter The Mole Agent te onthullen. Het is géén fictiefilm, maar een heuse documentaire. Echt dus! Romulo is daadwerkelijk een detective die serieuze sollicitatiegesprekken voert en Sergio als zijn werknemer op pad stuurt. Regisseuse Maite Alberdi begon al drie weken voordat Sergio als nieuwe bewoner arriveerde met filmen in het tehuis, zodat de bewoners al gewend waren aan de camera’s. “We maken een documentaire over het leven hier”, zo werd, conform de waarheid, verteld. Iedereen vond het prima.

Universele aanklacht

The Mole Agent is veel meer dan vermaak. Sergio trekt na drie maanden een pijnlijke conclusie. Er vinden geen misdaden plaats in het tehuis, de oudjes zijn gewoon eenzaam. Romulo’s cliënte moet haar moeder vaker bezoeken, dat is haar eigen verantwoordelijkheid, zo stelt Sergio. Verwaarlozing is wellicht ook misdadig. “Heb oog voor elkaar”, aldus zijn ‘rapport’. Daarmee is The Mole Agent behalve een droogkomisch en vermakelijk avontuur een universele aanklacht geworden, want het tehuis had overal kunnen staan.

Documentaire: The Mole Agent (2020), Chili, 84 min. Regie: Maite Alberdi, met o.a. Sergio Chamy en Romulo Aitken.

Deze film, de publiekslieveling tijdens de laatste editie van het Amsterdams IDFA-festival, is tegen betaling thuis te bekijken via het online platform picl.nl. Hiervoor is geen abonnement nodig.