<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Film

Snowden

Hettie van der Ven 24 november 2016
image

Al in 2014 verscheen er onder de naam Citizen Four een uitstekende documentaire over ‘s werelds beroemdste klokkenluider Edward Snowden, waar hijzelf uitgebreid aan meewerkte. Toch zag regisseuricoon Oliver Stone in het verhaal van Snowden een speelfilm.

‘Deze film betreft een dramatische weergave van de gebeurtenissen tussen 2004-2013’, zo melden de eerste beelden van Snowden enigszins overbodig. Evenals in de documentaire vormen de gesprekken tussen Snowden en een paar journalisten met wie hij in een hotelkamer in Hong Kong zijn bevindingen deelt de kapstok van Snowden.

Geen bommen, maar hersens

Deze scènes worden afgewisseld met flashbacks van cruciale gebeurtenissen uit het leven van Snowden op de meest uiteenlopende plekken in de wereld. Uiteraard is er aandacht voor zijn snelle carrière als briljant hacker en veiligheidsanalist bij de CIA en de NSA en voor de motieven waarom Snowden voor deze organisaties wil werken.

“De CIA heeft geen bommen maar hersens nodig in de strijd tegen terrorisme”, zo wordt gesteld, “en deze strijd wordt uitgevochten in cyberspace.” Maar, zo ontdekt Snowden meer en meer: “Uiteindelijk gaat het om economische en sociale controle.”

Morele bezwaren

Stone besteedt uitzonderlijk veel aandacht aan het persoonlijk leven van Snowden: zijn drang om bij te dragen aan de veiligheid van de Verenigde Staten na 11 september 2001, zijn mislukte carrière bij de Special Forces, zijn relatie vol pieken en dalen met zijn vriendin Lindsay, zijn epileptische aanvallen en zijn morele bezwaren die steeds zwaarder gaan wegen.

Deze verwikkelingen maken Snowden als film boeiend. Dit is ook hard nodig, want een film over complexe computertechnieken en met een afloop die heel de wereld al kent, is op voorhand niet per se een must see. Dat is Snowden uiteindelijk wel, in de eerste plaats omdat de film het uiterst actuele en urgente thema ‘privacy’ nog eens nadrukkelijk agendeert.

Onbevredigend

Maar Snowden is meer. Dat de held (want zo zet Stone Snowden nadrukkelijk neer), zich bewust van de enorme consequenties, rechtvaardigheid en waarheid boven alles stelt, is hoopgevend en inspirerend.

Hoewel Snowden het enigszins eenzijdig belicht, is privacyschending een onderwerp dat in deze tijd terecht veel aandacht krijgt. Het einde van Snowden is bekend en onbevredigend: Snowden heeft politiek asiel gekregen in Moskou en wacht samen met Lindsay op dat wat komen gaat, evenals wij allemaal. 

Film: Snowden (2016), Verenigde Staten, 134 min. Regie: Oliver Stone, met o.a. Joseph Gorden-Levitt en Shailene Woodley.

Een traditie van eeuwen tegenover de waan van de dag

In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.

Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.

Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.