Je zal als kind maar opgroeien op een leeuwenboerderij in Zuid-Afrika. Het klinkt als een droom, maar de elfjarige Mia vindt het niks.
Ze mist haar vrienden en haar oude leventje in Londen. Tot de zeldzame witte leeuw Charlie wordt geboren. Langzaam maar zeker ontwikkelen Mia en Charlie een ijzersterke band. Ze gaan met elkaar om als vrienden en knuffelen en stoeien wat af.
Mia leeft in de veronderstelling dat haar vader leeuwen fokt voor het behoud van de soort en voor verkoop aan dierentuinen. Wanneer ze op pijnlijke wijze ontdekt dat dit toch wat anders ligt, besluit ze hoogstpersoonlijk om Charlie een mooie en bovenal vrije toekomst te gaan bieden.
Het verhaal klinkt als een niet altijd even geloofwaardige avonturenfilm en dat klopt ook wel. De beelden van de Afrikaanse savanne zijn prachtig en bij de avonturen van Mia is het heerlijk wegdromen. Wanneer je als kijker echter op de hoogte bent van de context waarin de film tot stand is gekomen, ga je het duo Mia en Charlie met hele andere ogen bekijken.
De film is chronologisch gedraaid in een periode van ruim drie jaar. Bovenal: niks is trucage en er is geen computer aan te pas gekomen! Mia en Charlie hebben vooral achter de camera veel tijd met elkaar doorgebracht en raken onder begeleiding van een heuse leeuwenfluisteraar vertrouwd met elkaar. Charlie wordt ouder (en gigantisch) en dit geldt ook voor Mia. Dit maakt dat de film vele malen geloofwaardiger en boeiender wordt.
Mia en haar vader zijn eindeloos in conflict. “Charlie is geen huisdier”, onderstreept pa herhaaldelijk. “Charlie is geen product”, zo stelt Mia vervolgens, wanneer vaderlief het beest wil inzetten om toeristen te trekken. Ronduit grimmig wordt het wanneer Mia ontdekt dat haar zo geliefde dieren worden doorverkocht om afgeschoten worden door westerse toeristen: idioten die op zoek zijn naar een wonderlijke trofee voor thuis.
Daarmee is Mia and the white lion nadrukkelijk ook een aanklacht tegen dat soort duistere praktijken. Natuurlijk geeft de film nog even mee dat het aantal leeuwen snel afneemt en dat de soort over twintig jaar wellicht niet meer in het wild voorkomt. Een fascinerend verhaal voor het hele gezin tijdens een druilerige vakantiedag.
Film: Mia and the white lion (2018), Frankrijk/Duitsland/Zuid-Afrika, 98 min. Regie: Gilles de Maistre, met o.a. Daniah de Villiers, Mélanie Laurant en Langley Kirkwood.
In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.
Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.
Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.