<

True mothers

Hettie van der Ven 11 februari 2021

Satoko en haar man leiden een aangenaam leven in Tokio. Ze hebben alles goed voor elkaar, maar hun diepste wens – een gezin stichten – lukt niet. Ze besluiten de weg tot adoptie in te slaan. Tegelijkertijd is daar Hikari, een veertienjarig meisje dat ongewenst zwanger raakt. Haar ouders sturen haar naar Baby Baton, een adoptiebureau. Daar kan Hikari in alle anonimiteit bevallen en het kind afstaan. En dan is er nog Asami, de eigenaresse van Baby Baton, die zelf geen kinderen kan krijgen, maar zich liefdevol ontfermt over de vele kinderen rondom haar.

Moedergevoel

Deze drie verhalen over moederschap komen samen in het fraaie Japanse drama True mothers. Satoko vormt samen met haar man inmiddels het liefdevolle ouderpaar van de vijfjarige Asato. In flashbacks krijg je als kijker steeds meer inzicht in het leven van het stel en in dat van Hikari. Het meisje blijkt uiteraard de biologische moeder van Asato te zijn. Vanuit het niets meldt Hikari zich bij de adoptieouders van haar zoontje. Ze eist haar kind of geld, anders maakt ze het adoptieverhaal bekend. Maar dat is helemaal geen issue: Satoko en haar man zijn altijd open geweest over hun verhaal. True mothers is dan ook op geen enkele manier een film over getouwtrek om een kind, maar belicht vanuit verschillende omstandigheden en verlangens de moederdroom en het moedergevoel. Een diepgeworteld en oprecht moedergevoel.

Dit thema van de gerenommeerde Japanse regisseuse Naomi Kawase komt vaak terug in haar werk. Ze is zelf geadopteerd en koestert het onderwerp zonder te oordelen. Kawase is een melancholische filmmaakster. Zwevend camerawerk en lange, sprookjesachtige natuurshots kenmerken haar werk. In True mothers – een film van bijna 2,5 uur – verstrijkt er zo’n zes jaar en beleef je als kijker alle seizoenen. Je wordt meegenomen naar het Japanse berglandschap en de oogverblindende kersenbloesem. Het vraagt wat geduld, maar biedt ook tijd om je onder te dompelen in de mijmeringen en de gevoelens van de hoofdpersonages.

Liefdevol en positief

True mothers is een ingetogen drama (perfect aansluitend bij de ingetogen Japanse cultuur) over de vraag wat een moeder tot moeder maakt. De toon is liefdevol en positief, wat True mothers, veel meer nog dan een lange zit, tot een aangename kijkervaring maakt.

Film: True mothers (2020), Japan, 140 min. Regie: Naomi Kawase, met o.a. Aju Makita en Hiromi Nagasaku.

Deze film is tegen betaling thuis te bekijken via het online platform PICL. Hiervoor is geen abonnement nodig.