<

Zomervacht: Een verhaal over aangrijpende en oprechte broederliefde

Hettie van der Ven 8 november 2023

Tijdens een broeierige zomervakantie verheugt de dertienjarige Brian zich op een paar weken rondscheuren op zijn quad. Plek genoeg: hij woont met zijn vader Maurice in een verlopen stacaravan op een al even verlopen caravanpark vol oud ijzer, blikken bier en ruige types. Moeder is niet in beeld. Maurice heeft nooit geld en sjokt van het ene vage klusje naar het andere.

Spastisch

Dan blijkt er nog een broer te zijn, de achttienjarige Lucien, die door een hersenbeschadiging meervoudig beperkt en spastisch is. In het tehuis waar hij woont is deze zomer geen plek voor hem. Maurice neemt hem mee naar zijn caravan, want de financiële tegemoetkoming strijkt hij graag op. Daar gaan de quad-avonturen van Brian; hij moet voor zijn broer zorgen, die veel zorg nodig heeft, maar die hij amper kent en waar hij eigenlijk een beetje bang voor is. “Zet hem maar met wat appelmoes voor de tv”, aldus horkerige vader Maurice.

“De scènes waarin Brian met zijn broer in een kruiwagen over het brakke terrein rent, zijn volstrekt overtuigend”

Wat volgt laat zich raden, maar is desalniettemin prachtig. Brian en Lucien leren elkaar begrijpen en waarderen, vinden vriendschap en genegenheid bij elkaar in een zomer vol avontuur en verbondenheid. Het spel van de twee jonge acteurs overtuigt volledig. Dit terwijl debuterend regisseur Joren Molter niet voor de makkelijkste weg heeft gekozen. “In een verhaal over iemand met een beperking, wordt deze rol altijd gespeeld door een acteur die geen beperking heeft. Ik vind dat gek, in een tijd waarin we zo bezig zijn om de wereld inclusiever te maken.”

Flexibiliteit

Molter zag in het televisieprogramma Je zal het maar hebben de jonge Joël in ’t Veld, die daadwerkelijk de bewegingsstoornis cerebrale parese heeft. De keuze voor deze acteur vroeg om flexibiliteit. Zo ging Lucien in het oorspronkelijke scenario lopen. Dat was niet mogelijk, maar de scènes waarin Brian met zijn broer in een kruiwagen over het brakke terrein rent, zijn volstrekt overtuigend.

Zomervacht is de verfilming van de gelijknamige bestseller van Jaap Robben uit 2018. De auteur koos bewust voor een jonge ploeg mensen om zijn boek te verfilmen, met een uitzonderlijk resultaat. Zomervacht gaat over broederliefde. Soms rauwe, soms pijnlijke, maar bovenal toch aangrijpende en oprechte broederliefde. Ontroerend mooi.

Film: Zomervacht (2023), Nederland, 100 min.

Regie: Joren Molter, met o.a. Jarne Heylen, Joël in ’t Veld en Micha Hulshof.