<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Recensie

Groots spektakel laat Napoleons karakter onderbelicht

Hettie van der Ven 30 november 2023
image

Het grootse epos over het leven van Frankrijks bekendste strijder begint met een klap. Een klap van de guillotine, waarna het hoofd van Marie-Antoinette – op dat moment koningin van Frankrijk – triomfantelijk aan de omringende, joelende menigte wordt getoond.

Het maakt direct duidelijk: Napoleon is niet voor de zachtzinnige filmfan, maar voor liefhebbers van grootse scènes waarin eindeloos veel doden, bruut geweld en wapengekletter niet worden geschuwd. Want dat is waar de 85-jarige regisseur Ridley Scott (van onder andere Gladiator, eveneens met Joaquin Phoenix) ijzersterk in is. Epische massascènes levensecht verbeelden.

Zes veldslagen, twee verbanningen

En precies dat is wat hij in Napoleon veelvuldig doet. Geen duizenden soldaten uit een computerpotje, maar figuranten en paarden van vlees en bloed. Van de 61 veldslagen onder leiding van Napoleon Bonaparte kiest Scott er zes, waaronder die rondom oorlogshaven Toulon, de expeditie naar Egypte, de Russische veldtocht en de in een debacle eindigende Slag bij Waterloo.

Natuurlijk komen ook zijn verbanning naar Elba en zijn einde op Sint-Helena in 1821 aan de orde, evenals zijn vermeende laatste woorden ‘Frankrijk’, ‘Leger’ en ‘Josephine’ (die eigenlijk een uitstekende samenvatting van deze film vormen). Kortom: Napoleon heeft alle Wikipedia-feiten prima op orde (om overigens wat minder zorgvuldig met vele historische details om te gaan).

“Napoleon is vooral 2,5 uur schakelen van veldslag naar vrijage en van heroïsche aanval naar egocentrische aanstellerij”

Maar dat is niet genoeg voor een film van 200 miljoen euro. Die vraagt om meer. Meest interessant is de persoon Napoleon. Briljant strateeg, groots legeraanvoerder, machtswellustig alleenheerser en kinderachtig megalomaan, maar ook kwetsbaar en onzeker als het om de liefde gaat, een onhandig minnaar en een bezitterige romanticus.

Obsessieve liefde

Scott besteedt naast al het wapengekletter veel aandacht aan de bijzondere relatie van Napoleon met zijn grote liefde Josephine, voor wie hij een obsessieve liefde voelt en met wie hij trouwt, maar van wie hij ook weer scheidt omdat ze hem geen troonsopvolging biedt. Ze bedriegen elkaar voortdurend maar laten elkaar ook niet los. Napoleon schrijft aanhankelijke liefdesbrieven vanaf ieder front.

Toch krijg je als kijker weinig inzicht in de psyche en beweegredenen van de complexe figuur Napoleon, en dat is jammer. Enige karakterstudie zou Napoleon een stuk boeiender gemaakt hebben. Nu is het vooral 2,5 uur schakelen van veldslag naar vrijage en van heroïsche aanval naar egocentrische aanstellerij.

Film: Napoleon (2023), Groot-Brittannië/Verenigde Staten, 158 min.

Regie: Ridley Scott, met o.a. Joaquin Phoenix en Vanessa Kirby.

Een traditie van eeuwen tegenover de waan van de dag

In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.

Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.

Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.