<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Wereldjongerendagen

Selfies, hologrammen en de Bijbel: Cristonautas-park leidt pelgrims op tot digi-missionarissen

Luuk van den Einden 1 augustus 2023
image
In het Cristonautas-park kunnen WJD'ers foto's maken voor op hun socials, maar ook veel leren over hoe nieuwe technologie gebruikt kan worden om te evangeliseren. Foto: KN - Luuk van den Einden

In het Cristonautas-park kunnen WJD’ers zien hoe nieuwe technologie gebruikt kan worden om het Evangelie te verspreiden. De organisatoren willen jongeren niet alleen inspireren, maar ze ook helpen hun geloof blijvend te verdiepen: “We willen echt een ervaring creëren.”

Hologrammen, augmented reality en 3D-technologieën: het Cristonautas-park lijkt volgens de beschrijving op de site van de WJD wel uit een futuristische scifi-film te komen. In de praktijk oogt het geheel net wat analoger: een podium op een heet Lissabons plein, omringd door tenten en standjes.

Bijbel en technologie

Toch is nieuwe technologie wel degelijk waar het Cristonautas-park om draait, zo vertelt de van oorsprong Amerikaanse Mike Schatzmen. Zijn organisatie Agape Portugal heeft samen met drie andere organisaties het evenement opgezet, waar met name de wat jongere WJD-bezoeker kennis kan maken met nieuwe manieren om het Evangelie te verspreiden.

image
Mike Schatzmen: "We hebben hier een ruimte geschapen waar pelgrims Jezus op een diepere manier kunnen ontmoeten." Foto: KN - Luuk van den Einden

“De Bijbel en technologie is ons thema”, legt Schatzmen uit. “We hebben hier een ruimte geschapen waar pelgrims Jezus op een diepere manier kunnen ontmoeten. We willen daarbij echt een ervaring creëren.”

Dat kan in het Cristonautas-park op allerlei manieren. Naast een podium waarop diverse muzikanten optreden – wat op de eerste dag dat het park in bedrijf is een klein maar enthousiast publiek trekt – is er bijvoorbeeld ook een graffitimuur waarop jongeren aan de slag kunnen met vragen gebaseerd op de pauselijke jongerenexhortatie Christus Vivit.

In een van de tenten presenteert de organisatie Jesus Film Project zichzelf. Daar kunnen bezoekers zien hoe een film gebaseerd op het Evangelie volgens Lucas in meer dan tweeduizend talen vertaald wordt. De film wordt gebruikt om de boodschap van Jezus over te brengen aan bevolkingsgroepen met een hoge graad van analfabetisme, omdat die aan een Bijbel in hun eigen taal niet zo veel hebben”, legt Schatzmen uit. “Daar kunnen bezoekers leren hoe het Evangelie op verschillende manieren verspreid wordt.”

‘Nieuwe talen’

In een andere tent staat lectio divina – een aandachtige, spirituele vorm van bijbellezen – centraal. Bezoekers kunnen daar bijvoorbeeld experimenteren met een greenscreen. Vooralsnog is de tent leeg, maar dat deert de Argentijnse Ricardo Grzona van de Ramón Panéstichting niet.

image
In de tent van het Jesus Film Project maken pelgrims kennis met een film die gebruikt wordt om analfabete mensen wereldwijd kennis te laten maken met Jezus. Foto: KN - Luuk van den Einden

Ramón Pané was de eerste evangelist van Amerika, die op de tweede reis van Columbus meeging. “Hij begreep dat het alleen mogelijk is om te evangeliseren als je de taal van het plaatselijke volk leert”, vertelt hij. “Wij willen nieuwe talen voorbereiden: die van de technologie en sociale media.”

“Hier leer je door het gebruik van verschillende media hoe je technologie kunt gebruiken om het Evangelie te verspreiden”, vervolgt hij. “We vertalen dus wat Ramón Pané deed naar de dag van vandaag.”

Instagram en TikTok

Naast de tenten biedt het Cristonautas-park ook een oplaadstation voor telefoons en plekken waar mensen een foto kunnen maken voor Instagram of een filmpje voor TikTok kunnen opnemen. “Het is echt bedoeld als een ervaring die mensen hopelijk in staat stelt om Jezus onderweg te ontmoeten”, zegt Schatzmen. “Niet alleen voor deze week, maar voor altijd.”

image
Op de graffitimuur kunnen WJD'ers vragen uit de pauselijke jongerenexhortatie 'Christus Vivit' beantwoorden. Foto: KN - Luuk van den Einden

Het park mikt daarbij op de wat jongere pelgrims, tot ongeveer 24 jaar. Juist daarom spelen sociale media en nieuwe technologie hier de hoofdrol, aldus Schatzmen: “Je moet zijn waar de jongeren zijn, en tegenwoordig maken jongeren veel gebruik van hun telefoon. Daarom moeten we digitaal aanwezig zijn.”

Blijvende indruk

Sociale media zijn vluchtig, maar Schatzmen en de andere vrijwilligers achter het park hopen juist een blijvende indruk achter te laten bij de bezoeker. “We proberen pelgrims bij te brengen hoe ze intenser met God kunnen optrekken”, zegt hij. “Over een week vertrekt iedereen weer. Dan zijn alle pelgrims vol enthousiasme, maar daarna klopt het ‘echte leven’ weer aan en zakt het weg.”

“We willen ze helpen om beter contact te blijven maken met God en als een missionaris in hun leven te staan”, legt hij uit. “Ons doel is om jongeren bij te brengen hoe ze grondiger het geloof kunnen leven en hoe ze een licht voor hun omgeving kunnen zijn.”

Een traditie van eeuwen tegenover de waan van de dag

In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.

Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.

Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.