In gastvrijheid ligt volgens Alpha Nederland een kans voor kerkgemeenschappen om meer mensen aan te trekken. Daarom start de organisatie deze maand een project om Kerken hierbij te ondersteunen: Project Mystery Guest.
Een ‘mystery shopper’ zal éénmalig een viering bijwonen om te beoordelen of hij het gevoel krijgt dat er rekening wordt gehouden met nieuwkomers. Vervolgens maakt de mystery shopper er een rapportage van met tips voor verbetering.
“We willen iets in beweging krijgen”, vertelt Dorine Sommer, projectleider van Mystery Guest. Daarom moet de kerkleiding zichzelf aanmelden, de mystery guest gaat niet lukraak bij gemeenten en parochies langs.
“Wij zien bij Alpha dat er een grote kracht van gastvrijheid uitgaat. Veel deelnemers aan de Alphacursus geven bij ons aan dat ze zich welkom voelen en dat ze mogen zijn wie ze zijn”, zegt Sommer. De deelnemers hebben dat gevoel niet altijd wanneer ze een kerk binnenstappen, vervolgt ze.
Om gemeenschappen te helpen dit te verbeteren, is Alpha Nederland Mystery Guest gestart. “Als Kerken het Evangelie willen delen, dan ontkomen ze er niet aan om gastvrij te zijn en op nieuwe mensen gericht.”
Het mystery shopping-bedrijf De Onderzoekfabriek regelt de mensen die kerken gaan beoordelen. Het is een momentopname door één persoon, die volgens Sommer waarschijnlijk niet eens gelovig is. Maar de mystery shopper zal in ieder geval niet antireligieus zijn en “oprecht willen helpen met de rapportage die hij maakt”.
De belangrijkste vraag die de mystery shopper gaat beantwoorden is de vraag of hij ervaart dat er rekening met hem gehouden wordt. “Snapt de nieuwkomer wat er gebeurt?”, is volgens Sommer een belangrijk element van gastvrijheid.
De projectleider erkent dat gastvrijheid subjectief ervaren wordt. Toch kan er volgens haar weldegelijk op feiten beoordeeld worden.
Aandachtspunten zijn niet alleen het welkomstteam dat bij de deur staat, legt Sommer uit. Ook wordt er gekeken naar de informatie op de website; is er goed op te vinden waar en wanneer er een viering is? Staat er ook parkeerinformatie op de site? Stelt de priester of predikant zichzelf voorafgaand aan de viering voor? Wordt er begrijpelijke taal gesproken?
Natuurlijk zal een kerk haar rituelen niet moeten opofferen om meer aansluiting met nieuwkomers te krijgen, zegt Sommer. “Een kerk moet aan haar viering niets afdoen. Ze moet alleen duidelijk uitleggen wat er gebeurt.”
Parochies en gemeenten kunnen zich vanaf nu inschrijven. Alpha Nederland houdt in eerste instantie rekening met zo’n 75 aanvragen voor een mystery-bezoek. De bezoeken zullen in juli, september en oktober zal plaatsvinden. De organisatie hoopt aanvragen uit de volle breedte van de Kerk te ontvangen.
De resultaten van alle reportages zal Alpha Nederland gebruiken voor een trendrapport dat in het najaar uitkomt. Dit zal als basis dienen voor het inspiratie-evenement ‘De Kansen voor de Kerk’. Dit evenement voor kerkleiders rondom het thema gastvrijheid zal in november plaatsvinden.