<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Samenleving

Reclamecommissie verwerpt klachten over pro-lifereclame

KN Redactie 14 december 2021
image
Een beeld uit de reclame van Week van het Leven. Dit spotje leverde een stroom aan klachten bij de Reclame Code Commissie op. Beeld: Week van het Leven - YouTube

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft de bijna duizend klachten over de reclamecampagne voor de Week van het Leven naar de prullenbak verwezen. Volgens de commissie vallen de reclames onder de vrijheid van meningsuiting.

De radio- en televisiecommercials van de Week van het Leven schoten begin november bij menig kijker en luisteraar in het verkeerde keelgat. Reclamewaakhond RCC ontving een recordaantal van 960 klachten tegen de spotjes. Niet alle klachten zijn in behandeling genomen; de commissie besloot daar rond de zevenhonderdste klacht mee te stoppen.

https://www.kn.nl/abonnementen/

In de reclame wordt gesteld dat abortus ongeboren kinderen hun toekomst en keuzevrijheid ontneemt. “Zullen we daarom werk maken van echte hulp aan moeder en kind?” is de slotboodschap van het spotje. Het spotje was rondom de Week van het Leven te horen en te zien op de radio- en televisiezenders van de publieke omroep. Ook op YouTube was de reclame te zien.

Representatieve klachten

De RCC heeft de drie meest representatieve klachten in behandeling genomen en afgewezen, meldt Reformatorisch Dagblad. Volgens een klaagster is de reclame illegaal omdat abortus een “bij de wet geregeld recht is. Vrouwen zouden niet geconfronteerd moeten worden met uitingen hierover, anders dan in lijn met de wet.” De klaagster beweert verder dat reclames niet bedoeld zijn om anderen te overtuigen van ideologische denkbeelden.

Volgens de RCC is er niets illegaals aan het spotje. De adverteerder mag volgens de commissie vanwege de vrijheid van meningsuiting verkondigen dat hij het niet eens is met de in Nederland geldende abortusgrens van 24 weken.

“De campagne vóór het ongeboren leven en vóór betere hulp aan onbedoeld zwangere vrouwen gaat door. Beslist, liefdevol, fatsoenlijk en feitelijk correct.”
- Diederik van Dijk, voorzitter NPV

“De reclame geeft eenzijdige en onvolledige medisch-biologische informatie over wat ‘nieuw’ leven is”, luidt de tweede representatieve klacht. Volgens de klaagster kan de combinatie van de gebruikte teksten en beelden “traumatiserend” zijn voor vrouwen die een abortus hebben ondergaan.

De RCC schrijft in zijn afwijzing dat er “van misleiding geen sprake is”. Er is volgens de commissie niet bewezen dat de tekst en beelden van een embryo “niet overeenkomstig de werkelijkheid zijn.”

In de commercial wordt gesteld dat een hartje al bij vijf weken begint te kloppen; volgens de derde klager is dat pas anderhalve week later het geval. Ook zou het misleidend zijn om in zo’n geval van een mens te spreken. De RCC gaat mee in het verweer van de pro-lifeorganisaties dat de vijf weken aansluiten “bij een wetenschappelijk gangbare en aanvaardbare berekenwijze.”

Beroep

De reclamecampagne voor de Week van het Leven is een initiatief van het christelijke Platform Zorg voor Leven, dat gesteund wordt door onder meer de christelijke patiëntenvereniging NPV, diverse pro-lifeorganisaties en politieke partijen SGP en ChristenUnie.

https://www.kn.nl/donaties/

Diederik van Dijk, voorzitter van de NPV, laat via Twitter weten tevreden te zijn over de uitspraak van de Reclame Code Commissie. “De campagne vóór het ongeboren leven en vóór betere hulp aan onbedoeld zwangere vrouwen gaat door. Beslist, liefdevol, fatsoenlijk en feitelijk correct”, schrijft hij.

Definitief is de uitspraak van de RCC nog niet. Klagers en beklaagde hebben twee weken de tijd om in beroep te gaan tegen de uitspraak. Daarna pas wordt de uitspraak van de commissie gepubliceerd, mits geen van beide partijen in beroep gaat.

Bronnen: Reformatorisch Dagblad, De Volkskrant, nu.nl

Een traditie van eeuwen tegenover de waan van de dag

In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.

Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.

Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.