<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Erfgoed

Bernard Huijbers, componist en vernieuwer

Jeffry Huntjens-Baetsleer - KDC 16 oktober 2023
image
Componist Bernard Huijbers, een van de drijvende krachten achter de ontwikkeling van een liturgie in de volkstaal. Beeld: Collectie KDC

Hoewel zijn ‘collega’ Huub Oosterhuis veel bekender is, mag de invloed van Bernard Huijbers op de hedendaagse Nederlandse kerkmuziek niet onderschat worden. De eigenzinnige Huijbers haalde zijn inspiratie overal – zelfs bij The Beatles.

Geen twee mannen zijn zo invloedrijk geweest op het terrein van de moderne Nederlandstalige kerkmuziek als componist Bernard Huijbers (1922-2003) en de in april van dit jaar overleden tekstschrijver Huub Oosterhuis (1933-2023).

Bij het grote publiek is Oosterhuis het bekendst. Onder internationale onderzoekers die zich bezighouden met de ontwikkeling van moderne liturgische muziek bestaat ook nog altijd veel belangstelling voor Huijbers’ werk. Het archief van de componist is in handen van het KDC.

Passie voor gregoriaans

Het muzikale verhaal van Huijbers, die in 1940 toetreedt tot de jezuïetenorde, begint vlak na de oorlog. Huijbers wil niet alleen priester worden, maar heeft ook een grote passie voor gregoriaanse muziek en bestudeert de werken van barokmusici zoals Schütz, Purcell en Buxtehude.

Vanaf 1951 gaat hij aan de slag als muziekleraar op het Sint-Ignatiuscollege van de jezuïeten in Amsterdam, waar hij ook dirigent van het schoolkoor wordt. In 1954 wordt hij tot priester gewijd; tegelijkertijd studeert hij aan het conservatorium.

https://www.kn.nl/abonnementen/

Midden jaren vijftig verandert zijn muzikale stijl. In die jaren begint hij samen te werken met collega-jezuïet Oosterhuis. Diens devotionele teksten in het Nederlands (in tegenstelling tot het traditionele Latijn) doen iets nieuws in Huijbers ontwaken.

De nieuwe stijl kenmerkt zich door eenvoudige, herkenbare ritmes en melodieën met makkelijk mee te zingen teksten. Huijbers schroomt hierbij niet om ideeën te ontlenen aan klassieke stukken, oudhollandse volksliedjes of popmuziek zoals van The Beatles.

Botsing

Huijbers neemt geen genoegen met een podium in de schoolkapel van het Sint-Ignatiuscollege. Halverwege de jaren zestig vormt hij het gemengde zangkoor Fons-en-Ing uit leden van zijn oude koor en oud-leden van het schoolkoor van meisjeslyceum Fons Vitae.

https://www.us12.list-manage.com/subscribe/post?u=d22144bf286104d517b638301&id=b3f10e4ed1

Samen met Oosterhuis wordt Huijbers een drijvende kracht achter de ontwikkeling van een liturgie in de volkstaal, onder meer door hun betrokkenheid bij muziek en liturgie in de Amsterdamse Thomas van Aquinokerk, (later) de Dominicuskerk en de Studentenekklesia. Tevens werkt hij samen met collega’s uit Europa en de VS.

In 1973 stapt Huijbers, vier jaar na zijn collega Oosterhuis, uit de jezuïetenorde. Hun liturgische vernieuwingen en progressieve opvattingen botsen steeds vaker met de richtlijnen van het kerkelijk gezag. In 1980 stopt de jarenlange samenwerking omdat Huijbers zich niet meer kan vinden in de teksten van Oosterhuis.

In deze beeldrubriek in samenwerking met het Katholiek Documentatiecentrum Nijmegen (KDC) staat het Rijke Roomse erfgoed centraal.

Een traditie van eeuwen tegenover de waan van de dag

In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.

Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.

Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.