<

Boek

Naar Lillehammer

Tjerk de Reus 12 maart 2021

Vonne van der Meer laat haar lezers nooit eindeloos wachten op een nieuw boek. Sinds 2000 publiceerde ze er dertien, waarvan negen romans. Deze week verscheen Naar Lillehammer.

Het verhaal gaat over mensenhandel en criminaliteit, en over de vraag wat het met je doet als onverwachte dingen je leven binnenmarcheren. De bijna vijftigjarige Cécile, de hoofdpersoon, leeft min of meer in een isolement na haar scheiding en na ontslag te hebben genomen. Maar ze wordt weer verliefd en de jonge moeder en prostituee Gladys vraagt om een plekje in haar bestaan. Daarbij gaat het eigenlijk om haar dochter Faith, een peuter die niet past bij het ontregelde leven dat Gladys leidt. Ze komt uit Nigeria, werd onder valse voorwendselen naar Nederland gehaald en viel in handen van een pooier.

Bevrijdingsritueel

Het typeert het schrijverschap van Vonne van der Meer dat buitenwereld en binnenwereld iets met elkaar doen: ze botsen en schuren, er ontstaan nieuwe inzichten. De evident boze wereld van mensenhandel en prostitutie brengt Cécile ertoe kritisch over zichzelf na te denken. Hoe verhoudt zij zich tot wat zich aan kwaad manifesteert in de samenleving? Bruut geweld en psychologische doordenking raken elkaar hier. Ook de religie komt dichterbij, als een soort begripskader dat dagelijkse ervaringen doorzichtig maakt – iets waar Van der Meer in uitblinkt. Zo piekert Cécile over de aard van het kwaad, waarvan zij – net als Augustinus – zegt: dat is gebrek aan het goede. Maar daar komt ze ook niet helemaal mee uit, want het kwade heeft ook een eigen gezicht, zo fel treedt het voor de dag. Het is Gladys die hiervan een scherp besef heeft, wat zij dankt aan haar jeugd in Nigeria. Daar zijn de oorspronkelijke godsdiensten nog springlevend, waarin een vloek die over je wordt uitgesproken, werkelijk geldt en je dus ‘bindt’. De oplossing is een soort exorcisme, waarin een uitgesproken vloek wordt ‘ontbonden’. Als lezer kun je dit met verrassing of vervreemding tot je nemen, zo’n primitief aandoend ‘bevrijdingsritueel’, maar Van der Meer doet er alles aan om het inzichtelijk en invoelbaar te maken.

Moederinstincten

Misschien zou je wensen dat er minder tegelijk speelt in zo’n roman, want er zijn ook nog onbeantwoorde moederinstincten, een liefdesrelatie die bezweek onder een teveel aan aandacht en de angst om seksueel als minder te worden beschouwd. Maar in het kader van de roman als geheel valt dat niet zo erg op. Een aantrekkelijk boek, kortom, dat lezers zal boeien.

Vonne van der Meer, Naar Lillehammer Uitgeverij: Atlas Contact Pagina’s 208 | € 21,99 ISBN 978 90 25470 593