<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Commentaar

Klassiek en modern

Anton de Wit 2 november 2018
image
Het jubileumlogo van Katholiek Nieuwsblad. Vanaf volgende week krijgt KN onder meer een nieuw logo.

Ik heb het eerder al gezegd, maar volgende week is het dan eindelijk zo ver: wij lanceren een volledig nieuwe vormgeving voor onze krant en website. Met een nieuw logo, een nieuwe indeling van de krant, nieuwe typografie, enzovoort.

Wat er allemaal precies verandert en hetzelfde blijft, zullen we volgende week meer in detail uit de doeken doen.

Tijdloos en eigentijds

De vormgever die deze nieuwe basisvormgeving gemaakt heeft, Ilse van Luik, hebben wij met een uitdagende opdracht op pad gestuurd: om een stijl te ontwikkelen die tegelijk klassiek en modern is. Dat lijkt me heel katholiek; wij hebben immers een traditie die tegelijk tijdloos én eigentijds is. Aan de vormgeefster dus de mooie maar moeilijke taak om de “schoonheid, zo oud en zo nieuw”, die Augustinus reeds bezong, te vertalen naar een nieuwe huisstijl.

Wij vinden dat ze daar uitstekend in geslaagd is, en wij hopen dat u het daar mee eens kunt zijn. Ook als het voor de trouwe lezer ‘even wennen’ zal zijn, zal deze nieuwe vormgeving hopelijk ook nieuwe lezers aanspreken die we enthousiast kunnen maken voor onze al 35 jaar onveranderde missie om vanuit een katholiek perspectief gedegen nieuws, achtergronden, opinies en inspiratie te bieden.

Dezelfde missie

Is zo’n vormgeving dan slechts een nieuwe wikkel om een verder onveranderd product? Nee, dat toch ook niet. De missie blijft hetzelfde, maar het medialandschap waarin wij opereren is de afgelopen 35 jaar ingrijpend veranderd, en daar moeten we niet alleen in de vorm, maar ook in de inhoud rekenschap van geven.

Steeds duidelijker wordt het dat wij als weekblad eigenlijk te traag zijn om als actuele nieuwsvoorziening te fungeren. “Ik haal mijn nieuws wel van internet”, horen we bedankers ook steeds vaker zeggen. Enerzijds willen we aan die ontwikkeling tegemoet komen door onze eigen site ook te verbeteren als katholieke nieuwsvoorziening.

Rust, bezinning, verdieping

Anderzijds denken wij dat wij met onze gedrukt weekblad iets unieks kunnen bieden: namelijk rust, bezinning, verdieping. Hier kunnen we de traagheid van ons medium in ons voordeel gebruiken. Papier is geduldiger; steeds meer zal KN een krant worden die het vraagt om bewaard en herlezen te worden.

Met minder vluchtige berichten die morgen al weer oud nieuws zijn, maar meer verhalen om op het gemakje te lezen, achtergronden bij het nieuws, meer doorleefde opinies, gedegen onderzoeken waar we de tijd voor nemen, meer menselijke verhalen waar u de tijd voor wil nemen. Dat is onze journalistieke ambitie, tijdloos én eigentijds.