<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Interview

‘Mijn Asperger heeft me zelfs geholpen om nog meer in Hem te geloven’

Norbert Fink en Jonas Gruessem - Die Tagespost 18 april 2024
image
Kaelyn Reese mocht de muziek verzorgen bij de scène tussen Jezus en Nikodemus in de Amerikaanse serie The Chosen. Foto: The Chosen

De Amerikaanse Kaelyn Reese is celliste en heeft het syndroom van Asperger, een vorm van autisme. Dat heeft haar er niet van weerhouden om als musicus mee te werken aan de populaire serie The Chosen, die het leven van Jezus toont door de ogen van de mensen om Hem heen.

Het eerste seizoen van The Chosen werd uitgebracht in 2019. Jij mocht de zevende aflevering begeleiden met je muziek. Hoe kwam dat tot stand?

“Na het zien van de eerste vier afleveringen van The Chosen, nog voordat er meer afleveringen werden uitgebracht, was ik diep onder de indruk van de serie als geheel. De manier waarop de apostel Mattheüs is weergegeven raakte me in het bijzonder, omdat hij in de serie wordt getoond als iemand met het syndroom van Asperger, wat ik ook heb.

Na het zien van de afleveringen besloot ik een brief te schrijven naar regisseur Dallas Jenkins, om hem te vertellen wat een impact de serie op mij als vijftienjarige had gehad. In een opwelling schreef ik daarbij dat ik cellist ben en dat als ze een cellist nodig hadden, ik wel wilde helpen.

Nadat we de brief hadden verstuurd, vroeg ik een tijd lang elke dag aan mijn ouders of ze dachten dat hij zou antwoorden. Het antwoord was elke keer hetzelfde: ‘Dat weten we niet, misschien.’ Na een tijdje vergat ik de brief. Ongeveer zes maanden later kreeg ik een onverwacht antwoord; een e-mail van Dallas Jenkins.

Dallas vertelde in de e-mail dat mijn brief hem had geraakt en dat hij had gesproken met de componist van hun filmmuziek. Ze nodigden me uit om langs te komen in hun studio in Nashville om de muziek voor een belangrijke scène in de serie op te nemen: de ontmoeting tussen Jezus en Nikodemus in aflevering zeven. Ik was erg verrast en opgewonden.”

Door de apostel Mattheüs is autisme ook een thema in de serie. Zijn er momenten waarop je je goed met hem kunt identificeren?

“In mijn verleden heb ik echt geworsteld met vriendschappen en omgaan met mensen, waar Mattheüs zeker mee worstelt in The Chosen. In de scène waarin hij zijn familie bezoekt op de sabbat, maar verdrietig uit het raam kijkt en besluit te vertrekken, kun je duidelijk zien dat hij zich buitengesloten voelt, alsof hij er niet bij hoort. Zo voelde ik me vaak in de aanwezigheid van mijn ‘vrienden’.

“Als ik een instrument bespeel en zing, voel ik me dicht bij God”
- Kaelyn Reese

Maar na verloop van tijd groeit Mattheüs in zijn omgang met anderen en wordt hij door Jezus omarmd zoals hij is. Mijn familie werkt met me samen op de gebieden waar ik moeite mee heb en ik leerde mezelf te accepteren omdat God me zo geschapen heeft. Hij houdt van me zoals ik ben. Dus ik denk dat het voor mij en vele anderen heel bijzonder is om een bijbels persoon geportretteerd te zien op een manier waarmee we ons echt kunnen identificeren.”

Er klinkt vaak kritiek op de onrealistische manier waarop veel films en series mensen met autisme laten zien. Wat vind je van de manier waarop acteur Paras Patel Mattheüs neerzet?

“Paras Patel doet ongelooflijk zijn best om iemand op het autismespectrum uit te beelden. Dat doet hij zo goed dat het verrassend was om te ontdekken dat hij in het echt geen Asperger heeft. Op zijn vertolking is niets aan te merken.”

Welke invloed heeft jouw autisme op je geloofsleven – of andersom?

“Het bestaan van God is altijd heel duidelijk geweest in mijn leven. Ik heb altijd kunnen voelen dat God bij me is en me leidt. Ik denk zelfs dat het feit dat ik Asperger heb, me heeft geholpen om nog meer in Hem te geloven.

Omdat ik me in mijn jeugd erg buitengesloten voelde, had ik geen andere keuze dan troost te vinden in Jezus als mijn ware vriend. Hij troostte me en bracht me vrede in die situatie. Daardoor zag ik dat Hij langzaam maar zeker echte vrienden in mijn leven bracht. Zo liet Hij me steeds meer zien wie Hij is en hoe Hij van me houdt.”

De heilige Augustinus zei ooit: “Zingen is twee keer bidden”. Is de cello voor jou een manier om God te vinden?

“Als ik een instrument bespeel en zing, voel ik me altijd heel dicht bij God. Muziek is een manier om tot Hem te spreken door liederen voor Hem en over Hem te schrijven. Het is een van mijn favoriete dingen om te doen.’

Waar denk je dat God je toe geroepen heeft?

“Hoewel ik nog niet honderd procent zeker weet hoe mijn toekomst eruitziet, weet ik dat God in mijn leven aan het werk is en me geweldige mogelijkheden biedt op het gebied van kunst en muziek, maar ook als gelovige. Ik ben in staat geweest om thuis christelijke muziek te schrijven en op te nemen en om samen te werken met veel artiesten.

https://www.kn.nl/nieuwsbrief/

God heeft me ook veel kunstprojecten gegeven waar ik heel dankbaar voor ben. Ik ben blij met waar ik nu ben en benieuwd naar wat de toekomst me zal brengen.”

Was jouw muzikale bijdrage aan het eerste seizoen van The Chosen eenmalig of zullen we in volgende seizoenen meer van je horen?

“Veel mensen hebben me deze vraag al gesteld, maar voor zover ik weet was het eenmalig. De componist van The Chosen, Matt Nelson, is een ongelooflijke cellist; zijn werk is geweldig. Ik ben al heel dankbaar dat ik een keer mee mocht doen, maar ik zou vereerd zijn als ze me weer zouden uitnodigen.”

Een traditie van eeuwen tegenover de waan van de dag

In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.

Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.

Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.