<

Boek

Zicht op Hildegard

Pieter Derdeyn 11 februari 2021

De heilige Hildegard van Bingen introduceren zal voor weinigen nodig zijn. Maar wie las ooit daadwerkelijk een boek van deze Duitse benedictines, abdis, componiste en ‘arts’ uit de twaalfde eeuw? Wie dat wel deed, weet uit ervaring wat een diepe en schokkende ervaring dat is. Haar theologie en deugdenleer blazen je omver. Haar muziek scheurt de aarde open, opdat de hemel die kan drenken. En ook haar ‘gezondheidsleer’ botst soms hevig met ons moderne gevoel, om het voorzichtig uit te drukken. Maar toch is een Hildegardkuur uitermate heilzaam voor lichaam en ziel, getuigen haar vele fans.

Goede portie achtergrond

Dit boek kan geen vervanging zijn voor de echte Hildegard. Wie kan de diepte peilen van haar woorden, visioenen en leer, en deze op een betrouwbare manier uitleggen? Wel geeft dit boek een goede portie achtergrond om een overzicht te krijgen van haar veelzijdige leven en werk. Het zal de leek, maar zeker ook de ingewijde boeien.

Vele citaten

De auteurs van deze bijdragen zijn vooral academici die elk binnen hun eigen domein in de ban raakten van Hildegard. Haar levensschets krijg je van sociaal wetenschapper Hans Wilbrink. Een blik op haar visioenen geeft theologe Kitty Bouwman, terwijl classica Mieke Kock-Rademakers dieper ingaat op het visioenenboek Scivias. De vele citaten laten je alvast iets proeven van Hildegard zelf. Kunstkenner Felicia Dekkers geeft een interessant inkijkje in de middeleeuwse praktijk van de handschriftkunde. Vooral Hildegards muziek krijgt veel ruimte, van musicologen dr. Hanna Rijken, dr. Rebecca Stewart en drs. Marsja Mudde. Voor leken echter wordt de beschrijving van haar unieke componeerkunst algauw Latijn. Het stukje over de geneeskunde biedt een staaltje van hoe een Hildegard-arts, dr. Lutgart Gillis, met haar leer omgaat en vertelt hoe voedzaam kastanjes, spelt, galgant en bertram zijn. En dan is er nog een interview met zuster Philippa Rath, een benedictines verbonden aan de abdij Sint-Hildegard in Eibingen. Zij zette in 2011 het proces in gang dat leidde tot de formele heiligverklaring en het kerkleraarschap.

Veelzijdig portret

Alles tezamen krijg je met dit boek een veelzijdig portret van een bijzondere heilige. Het moge de kunst van de lezer zijn om vooral Hildegard en haar boodschap tot leven te laten komen en niet te stranden in details of bijzonderheden. Want Hildegards ene doel blijft de ziel in de liefde Gods op te wekken.

Hans Wilbrink (red.), Zicht op Hildegard. Leven, visioenen, geneeskunst, muziek – Uitgeverij: Berne Pagina’s: 160 | € 24,95 ISBN: 978 90 89723 73 4